Systemu quizowy oparty na ESP8266 i Wi-Fi

Typ_projektu
microPython
Zdjecie główne
Krótki opis projektu

Projekt realizuje interaktywny system quizowy z wykorzystaniem mikrokontrolerów ESP8266, połączonych za pomocą sieci Wi-Fi. System składa się z jednego serwera oraz trzech klientów, które komunikują się w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowaniu technologii ESP8266 projekt umożliwia tworzenie dynamicznej platformy quizowej, znajdującej szerokie zastosowanie zarówno w edukacji, jak i w rozrywce.

Niezbędne elementy

[przykładowe - prosimy o edycję]

1. ESP8266 /4szt/

2. Przyciski /12szt/

3. Przewody męsko-męskie 10cm /24szt/

4. Płytka prototypowa /3szt/

Opis projektu

Założenia projektowe

  1. Narzucone pytania i odpowiedzi:

    • System posiada z góry zdefiniowane pytania z czterema możliwymi odpowiedziami (A, B, C, D), zapisane w pamięci serwera.
    • Poprawne odpowiedzi są predefiniowane i wykorzystywane do oceny wyników graczy.
  2. Komunikacja sieciowa:

    • Moduły ESP komunikują się za pomocą Wi-Fi. Serwer ESP pełni funkcję koordynatora, podczas gdy klienci (pozostałe ESP) wysyłają odpowiedzi na pytania.
  3. Interfejs użytkownika:

    • Komputer wyświetla pytania oraz wyniki gry. Gracze mogą obserwować w czasie rzeczywistym swoje odpowiedzi oraz uzyskane punkty.
    • Na koniec gry wyświetlane są szczegółowe statystyki: odpowiedzi wszystkich graczy, zdobyte punkty oraz poprawne odpowiedzi.
  4. Konfiguracja sprzętowa:

    • Do każdego ESP klienta podłączono cztery przyciski (oznaczone jako A, B, C, D), umożliwiające wybór odpowiedzi.
    • System przewiduje jeden serwer oraz trzech klientów.

Działanie systemu

  1. Inicjalizacja:

    • Serwer ESP nawiązuje połączenie z siecią Wi-Fi oraz oczekuje na połączenia od trzech klientów. Po ich połączeniu następuje synchronizacja systemu.
  2. Przebieg gry:

    • Serwer wysyła do klientów pytania wraz z możliwymi odpowiedziami.
    • Gracze wybierają odpowiedzi poprzez naciśnięcie odpowiednich przycisków. Mikrokontrolery odczytują sygnał z przycisków i przesyłają odpowiedzi do serwera.
    • Po zakończeniu rundy serwer porównuje odpowiedzi graczy z poprawnymi odpowiedziami, oblicza wyniki i przesyła je do klientów.
  3. Zakończenie gry:

    • Po przeprowadzeniu wszystkich pytań system wyświetla na komputerze końcowe wyniki: odpowiedzi graczy, poprawne odpowiedzi oraz podsumowanie punktów.

Kod serwera

Serwer zarządza całym procesem gry, od wysyłania pytań do odbierania odpowiedzi oraz podsumowania wyników. Kluczowe funkcje serwera obejmują:

  • Inicjalizację połączenia Wi-Fi.
  • Obsługę połączeń klientów za pomocą gniazd sieciowych.
  • Zarządzanie pytaniami i ocenę odpowiedzi.
  • Komunikację zwrotną z klientami.

Kod klienta

Kod klienta odpowiada za:

  • Połączenie z siecią Wi-Fi oraz serwerem.
  • Odbiór odpowiedzi gracza poprzez naciśnięcie przycisku.
  • Przesyłanie odpowiedzi do serwera oraz odbieranie wyników.

Podsumowanie

Projekt ilustruje praktyczne wykorzystanie mikrokontrolerów ESP w środowisku edukacyjnym i rozrywkowym. Obejmuje zarówno aspekty programistyczne (obsługa gniazd sieciowych, JSON do wymiany danych), jak i sprzętowe (interfejs przycisków). System jest skalowalny i można go łatwo dostosować, dodając np. więcej pytań, graczy lub rozbudowując interfejs użytkownika.

Jego zastosowanie może obejmować:

  • Quizy edukacyjne w szkołach.
  • Systemy testowe na konferencjach lub szkoleniach.
  • Gry integracyjne w małych grupach.

Skalowalność liczby graczy

System został zaprojektowany w sposób umożliwiający łatwą skalowalność liczby graczy. Dzięki odpowiedniej konfiguracji serwera oraz dynamicznej obsłudze klientów, można rozszerzyć liczbę uczestników quizu według potrzeb, bez konieczności wprowadzania istotnych zmian w kodzie. Wystarczy połączyć układ dla klienta oraz wgrać na niego ten sam program jaki był wgrywany dla poprzednich klientów. Natomiast w kodzie serwera tylko zmieniamy liczbę graczy.

kod programu

ZIP poniżej

Pliki_projektu
Tagi
microPython ESP8266 serwer klient quiz wi-fi skomunikowanie pytania odpowiedzi ABCD przyciski gra rozrywka