Projekt stworzony z myślą o pomocy dzieciom w Szkołach Podstawowych ze zrozumieniem i opanowaniem konceptu jednostek oraz ich zamiany.
1. Płytka ESP 8266
2. Potencjometr B10K
3. Czujnik Odległości HC-SR04
4. Wyświetlacz OLED SSD 1306
5. Przycisk
6. 14 kabli męsko-męski (albo inna forma połączenia)
7. Płytka Stykowa (podobnie jak w punkcie wyżej, przy innej formie zbudowania może być nie potrzebna
Komputer ze środowiskiem Thonny
Projekt pozwala zapoznać się z ideą zamiany jednostek i przećwiczenia tej umiejętności w prostej grze. Uczeń posiada do wyboru dwa tryby: treningowy oraz grę. W pierwszym trybie dostaje pewną liczbę z jednostką oraz dostaje zadanie przesunięcia przecinka przy pomocy potencjometru w taki sposób aby uzyskać odpowiednie przekształcenie jednostek, odpowiedni wybór zatwierdza przyciskiem.
Drugi tryb wymaga podchodzenia do ściany lub innej formy zasłaniania czujnika odległości. Na wyświetlaczu pojawia się liczba wraz z jednostką, uczeń musi przeliczyć jednostkę na centymetry, a następnie ustawić się wraz z całym układem w takiej odległości od ściany (albo innego obiektu).
Oba tryby można wybierać w prostym menu kontekstowym. Po zakończeniu trybu treningowego uruchomi się tryb gry.
Kod działa dla kilku na sztywno określonych wartości. Należałoby rozbudować kod tak aby wprowadzić pseudolosowość. Również można by ulepszyć system przesuwania przecinka za pomocą potencjometru, tak aby uczeń nie wybierał nim tylko z kilku konkretnych możliwości.
Miłym udogodnieniem byłoby zastąpienie wyświetlacza OLED SSD1306, innym, który pozwalałby na lepszą widoczność, ale nie jest to konieczne, jako że pozwala on na dużą ruchomość wraz z całym układem.
Ostateczna rzecz wymagająca uwagi moim zdaniem to miganie części ekranu w trakcie trybu trening, związane jest to z zbyt częstym odświeżaniem. Najprawdopodobniej można by to rozwiązać czyszczeniem tylko części ekranu, ale nie wiedziałem jak to zaimplementować w micropythonie na tym urządzeniu OLED,
Zbudowanie układu wymaga dokładnego prześledzenia schematu, istotne jest aby czujnik odległości nie miał niczego przed sobą w celu poprawnego funkcjonowania. Z tego powodu należałoby go obrócić względem tego co widać na schemacie. Podobnie powinien być łatwy dostęp do pokrętła potencjometru oraz do guzika, tak aby użytkowanie z nich nie spowodowało naruszenia połączeń.
Ustaw odpowiedni językaprogramowania (ostatnia ikona powyżej)